Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1

Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
1xBet Promo Code: Introduces you to the world of sports betting with a 130 welcome bonus https://pastelink.net/b3rnll6x
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 20:54)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://morphomics.science/wiki/Unlocking_1xBet_Promo_Codes_for_Enhanced_Betting_in_Multiple_Countries
Place multiple bets
(ArthurCatte, 19. 6. 2025 20:53)1xBet Promo Code: Introduces you to the world of sports betting with a 130 welcome bonus https://randomscript.com/1xbet-promo-code-use-1xrun200-bonus-e130/
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 20:37)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://anotepad.com/notes/e496n9ra
Place multiple bets
(ArthurCatte, 19. 6. 2025 20:33)1xBet Promo Code: Introduces you to the world of sports betting with a 130 welcome bonus https://topsitenet.com/startpage/codepromo003/1413744/
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 19:57)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://jobs.siliconflorist.com/employers/3646611-promo-code
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 19:47)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://bookmarkshome.com/story5339648/unlocking-1xbet-promo-codes-for-enhanced-betting-in-multiple-countries
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 19:27)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://www.google.ci/url?q=https://www.primopianomolise.it/art/code_promo_for_1xbet.html
Place multiple bets
(ArthurCatte, 19. 6. 2025 19:22)1xBet Promo Code: Introduces you to the world of sports betting with a 130 welcome bonus https://disqus.com/by/888starzbet/about/
For users in countries Bangladesh
(Efrainhed, 19. 6. 2025 19:13)The world of online betting has grown exponentially and platforms like 1xBet https://1x-bet-3.technetbloggers.de/unlocking-1xbet-promo-codes-for-enhanced-betting-in-multiple-countries
free bet promo code India
(DennisDip, 19. 6. 2025 17:25)When you apply a 1xBet promo code for registration India https://www.mariasmaths.com/group/mysite-231-group/discussion/d4fee1d9-910f-4450-9da6-437eb9a9a1d8
What is the best 1xBet promo
(Jesusplale, 19. 6. 2025 16:36)Taking advantage of a 1xBet promo code is a smart way to start https://extra-wiki.win/index.php/CГіmo_funciona_el_cГіdigo_promocional_en_1xBet
free bet promo code India
(DennisDip, 19. 6. 2025 16:01)When you apply a 1xBet promo code for registration India https://ztndz.com/story23913530/what-you-get-with-a-1xbet-promo-code-free-bet-india
free bet promo code India
(DennisDip, 19. 6. 2025 15:43)When you apply a 1xBet promo code for registration India https://fanniewevn430488.pointblog.net/free-spins-with-latest-1xbet-promo-code-india-80753875
free bet promo code India
(DennisDip, 19. 6. 2025 15:02)When you apply a 1xBet promo code for registration India https://saulhotq745819.blog-gold.com/46165112/bet-for-free-use-1xbet-promo-code-no-deposit-india
What is the best 1xBet promo
(Jesusplale, 19. 6. 2025 14:56)Taking advantage of a 1xBet promo code is a smart way to start https://uniform-wiki.win/index.php/CГіmo_usar_un_cГіdigo_promocional_1xBet_en_apuestas_deportivas
What is the best 1xBet promo
(Jesusplale, 19. 6. 2025 14:48)Taking advantage of a 1xBet promo code is a smart way to start https://www.suedesocialmarketing.com/group/mysite-200-group/discussion/db936678-63ca-417e-b895-83830fb4d507
What is the best 1xBet promo
(Jesusplale, 19. 6. 2025 14:13)Taking advantage of a 1xBet promo code is a smart way to start https://wiki-quicky.win/index.php/CГіdigo_promocional_1xBet_Bolivia:_CГіmo_obtener_apuestas_gratis
tourspilot
(AdrianTek, 19. 6. 2025 13:06)
Uncover the Ultimate Attractions with Tourspilot
<align>center]<size>4]<b>Set to dive a pulsating city?</b></size></align>
Our hand-picked itinerary hits iconic spots—from time-honoured monuments to hidden alleys few travellers see.
<list>
<>]Fast-track entry
<>]Boutique vibe
<>]Tailor-made departures
<>]Free hotel pick-up
</list>
<center>
<b>Grab your seat</b></size>
</center>
<quote>Need more ideas?
https://tourspilot.com/blog/things-to-do-in-bremen-city
https://tourspilot.com/blog/things-to-do-in-bologna
https://tourspilot.com/blog/things-to-do-in-valencia
https://tourspilot.com/blog/malmö-activities
https://tourspilot.com/blog/things-to-do-in-catania
</quote>
https://naturalniimed.ru/
(naturalniimed.ru, 16. 6. 2025 14:10)
Купить натуральный мёд в Мурманске https://naturalniimed.ru/ высокое качество мёда
от лучших пчеловодов России в наличии для заказа в Мурманске.
Быстрый заказ на сайте и доставка курьером в день покупки приятные подарки в каздом заказе.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24
Place multiple bets
(ArthurCatte, 19. 6. 2025 21:28)