Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1
Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
Top Sites for article post
livemintnewstoday.com
maltanewstime.com
mirrornewstoday.com
nationalposttoday.com
neatherlandnewstoday.com
neweuropetoday.com
Dont hesitate to contact us
Encontre a melhor maneira de saber
(Briankethy, 30. 7. 2024 17:57)Encontre a melhor maneira de saber a hora exata no Brasil no site horasbrazil2.top. Nao importa em qual fuso horario voce esteja, nosso site fornece as informacoes mais atuais e precisas sobre o horario. Interface amigavel, acesso rapido e dados exatos - tudo o que voce precisa para estar sempre atualizado. Visite-nos e comprove https://horasbrazil2.top
https://goo.su/CHM5cJW
(Jeffreyapero, 28. 7. 2024 8:54)
Hello dear friend, I would like to offer placement of your link (or links) on different platforms of the internet such as: forums, blogs, comments and much more. . .
Increase your Visibility Boost Your Seo Rank - Get Organic Traffic From Google. Ranking in Google isn’t hard. All you need is a healthy number of backlinks from referring domains that have authority and trust in Google’s eyes.
This Backlinks Service Benefits:
1. Easily get Google rankings
2. Get a lot of traffic from Google
3. You can earn from the website in different ways
4. Increase Domain Authority (DA)
Quality guaranteed !
PRICE - 20$
WebSite - https://goo.su/CHM5cJW
Boost Your Online Presence with Article Submission Websites
(Lorenzoshure, 27. 7. 2024 11:49)Article submission websites provide a platform for authors and businesses to publish and promote their content, increasing their online visibility, driving traffic to their websites, and improving their search engine rankings through high-quality backlinks and targeted audience engagement https://globalarticlewarehouse.com
Join Accsmarket.net's Network of Sales Experts: Collaboration
(Wilberpetly, 25. 7. 2024 11:17)
https://accsmarket.net is actively seeking passionate partners to join our dynamic sales team.
As a partner, you'll gain access to our extensive inventory of verified accounts across multiple platforms.
Collaborate with us to unlock new opportunities for growth and success in the digital landscape.
Visit Now : https://AccsMarket.net
News Sites for Article post
(Michaeldib, 25. 7. 2024 5:27)
News Sites for Article post
frenchnewstoday.com
germaynewstoday.com
guardiannewstoday.com
headlinesworldnews.com
huffingtonposttoday.com
irishnewstoday.com
Dont hasitate to contact us
e-porn.net free porn xxx tube videos webcams dating
(Williefruix, 24. 7. 2024 23:42)
https://e-porn.net
https://analwife.net
free xxx tube videos webcams dating,
онлайн камеры, знакомства
Article Post Sites
(Gustavowhili, 24. 7. 2024 23:10)
Top News Sites for article Post
chinaworldnewstoday.com
chroniclenewstoday.com
cnbcnewstoday.com
cnnworldtoday.com
crunchbasenewstoday.com
dailyexpressnewstoday.com
Don't hesiate to conatct us.
smartblip
(MarcusVeirl, 24. 7. 2024 18:36)smartblip home gadgets https://smartblip.com best price
Transunion Says I’m Deceased
(ArthurHoath, 24. 7. 2024 14:08)
Mistakenly Identified as Deceased by TransUnion: An Increasing Concern
Mistakes in credit reporting can have very harmful effects. One of the most frightening mistakes people may encounter is having their credit bureaus, such as **TransUnion**, mistakenly report them as dead. This significant mistake can have a major detrimental impact on everything from employment opportunities to credit applications. It is crucial in such cases to know how to dispute a background check and to negotiate the difficulties of credit report disputes.
### Understanding the Problem
Envision finding out you are erroneously listed as deceased on your credit record. This is not an rare situation, however. Individuals in this situation must act swiftly to rectify it. One crucial first step can be to contact a background check lawyer or a deceased on credit report lawyer. Specialists in background check errors, these specialists can give the assistance you need to amend your credit report.
How to Contest a Background Check
Understanding how to dispute a background check becomes essential when faced with such a significant mistake. Reach out to the credit bureau that made the error first. You must confirm your identity and show you are still not deceased. Utilizing marked as deceased on credit report lawyers can expedite this sometimes challenging process. These specialists can make sure your case is addressed efficiently and guide you through the intricacies of a background check dispute.
The Role of Attorneys in Resolving Credit Report Errors
Especially helpful is engaging with my credit report says I'm deceased lawyers. These legal professionals specialize in identifying and correcting serious mistakes on credit reports. They can represent you in dealings with credit bureaus and other concerned parties to make sure your case is addressed and fixed promptly. Taking into account their background in background check disputes, they are familiar with the legal options open to correct such errors and can offer robust counsel if necessary.
Preventing Future Errors
After the error is resolved, measures must be taken to prevent it from happening again. Routinely inspecting for errors in your credit report can help identify problems early on. Active credit monitoring and knowing how to dispute a background check can help safeguard against potential mistakes. Should discrepancies arise, moving swiftly to **dispute a background check** can reduce the impact of these errors on your personal and monetary life.
In conclusion, it can be upsetting when TransUnion reports you as deceased. However, with the right strategy and support from skilled professionals like a background check lawyer, persons can manage the process of contesting these errors and regaining their creditworthiness.
Learn more: https://bucceri-pincus.com/experian-deceased-alert-showing-deceased/
publico is es nancy
(RobertApale, 24. 7. 2024 9:43)https://www.publico.es/sociedad/publico.es-nancy-fraser-no-dejar-temor-ultraderecha-lleve-feminismo-liberal.html
Enter the realm of online success
(HahnenfussMF, 24. 7. 2024 7:48)Explore the future of gaming with Musk Empire - an innovative Web3 experience! Expand your business empire free of in-app purchases. Boost your investments to multiply your hourly profits. Engage, accumulate, and eventually exchange in-game currency for real money. Dive into the Musk Empire now and mold your digital fortune! Link https://tinyurl.com/thempire
Top News Sites for article post
(Charlesnop, 23. 7. 2024 12:01)
Top News Sites for article post
dailymirrornewstoday.com
dailystarnewstoday.com
dailytelegraphnewstoday.com
dutchnewstoday.com
dwnewstoday.com
europeannewstoday.com
Don't hasitate to conatct us.
themoviedb from org
(DarrenSes, 23. 7. 2024 11:34)https://www.themoviedb.org/movie/261903-real-gangsters
Top News Sites
(Matthewancer, 23. 7. 2024 3:51)
Top News Sites for Article Post Permanent
aljazeeranewstoday.com
australiannewstoday.com
bbcworldnewstoday.com
bloombergnewstoday.com
bostonnewstoday.com
britishnewstoday.com
Dont hesitate to Contact me.
Купить Мефедрон в Москве САЙТ - MEPHEDRONE.TOP Доставка Москва и города САЙТ - MEPHEDRONE.TOP
(Ronaldaknurgy, 22. 7. 2024 0:19)
Москва Купить Мефедрон? Кристаллы МЕФ?
Где в Москве Купить Мефедрон? САЙТ - https://mephedrone.top/
Крайне советую
(BernardGem, 18. 7. 2024 10:25)Обязательно попробуйте обратиться к gazon-msk, их направление деятельности это укладка газона, качество высочайшее.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27
Top Sites for article post
(Georgeoxype, 31. 7. 2024 6:59)