Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1

Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
Вы можете купить справку в медцентре https://munclinic.ru/ с доставкой по Москве.
Бюpo перевода медицинских документов на немецкий
(TaylorNobby, 1. 12. 2024 15:10)Более 20 лет опыта переводов c немецкого и английский медицинской документации: эпикриз, исследование МРТ, КТ, УЗИ, протокол операции, лабораторные анализы, гистология, молекулярная патология – по всем разделам и специализациям медицины – онкология, урология, гинекология, ортопедия, хирургия и др. Квалифицированный медицинский перевод документов на немецкий язык для лечения за границей и с немецкого после лечения https://medicaltranslate.ru
Бюpo перевода медицинских документов на немецкий
(TaylorNobby, 1. 12. 2024 15:01)Более 20 лет опыта переводов c немецкого и английский медицинской документации: эпикриз, исследование МРТ, КТ, УЗИ, протокол операции, лабораторные анализы, гистология, молекулярная патология – по всем разделам и специализациям медицины – онкология, урология, гинекология, ортопедия, хирургия и др. Квалифицированный медицинский перевод документов на немецкий язык для лечения за границей и с немецкого после лечения https://medicaltranslate.ru
munclinic is ru
(Andreapup, 1. 12. 2024 12:49)Вы можете купить справку в медцентре https://munclinic.ru/ с доставкой по Москве.
munclinic is ru
(Andreapup, 1. 12. 2024 12:39)Вы можете купить справку в медцентре https://munclinic.ru/ с доставкой по Москве.
Отель Мишель 3 в Анапе с бассейном
(JamesJaf, 1. 12. 2024 10:09)Отель Мишель предлагает комфортабельные номера с кондиционером в Анапе. Бассейны, игровая зона для детей, конференц-зал для деловых встреч и мероприятий. Ждем Вас в гости круглый год https://mishelhotel.ru
Отель Мишель 3 в Анапе с бассейном
(JamesJaf, 1. 12. 2024 8:35)Отель Мишель предлагает комфортабельные номера с кондиционером в Анапе. Бассейны, игровая зона для детей, конференц-зал для деловых встреч и мероприятий. Ждем Вас в гости круглый год https://mishelhotel.ru
munclinic is ru
(Andreapup, 1. 12. 2024 8:31)Вы можете купить справку в медцентре https://munclinic.ru/ с доставкой по Москве.
medicdpo
(JesusAvanD, 30. 11. 2024 20:43)Вы можете купить медсправку в нашем мед центре https://medic-dpo.ru/.
Мебель На Заказ От Производителя
(Derrickfut, 30. 11. 2024 14:01)
цена 19790 руб https://mebelinfa.ru/otsiv
Размеры: 194 ? 86 ? 78 см Спальное место: 140 ? 194 см Механизм: Еврокнижка https://mebelinfa.ru/page27023787.html
В наличии, доставим за 30-35 дней https://mebelinfa.ru/divan
Смотреть всю подборку https://mebelinfa.ru/page27023787.html
27 990 руб https://mebelinfa.ru/
39 990 руб https://mebelinfa.ru/page27023777.html
19 990 руб https://mebelinfa.ru/nashi-raboty
26 990 руб https://mebelinfa.ru/page27023733.html
Автомобили Из Европы
(HenryLumma, 30. 11. 2024 10:55)
Срок поставки в среднем занимает 25-45 дней https://monsterscars.ru/info/kak-vybrat-avto-na-saite-enkar.html Иногда доходит до 55 дней, но больше не бывает https://monsterscars.ru/info/rasshifrovka-aukcionnogo-lista.html
NISSAN LEAF G https://monsterscars.ru/info/japonija
Подписание договора https://monsterscars.ru/info/evropa
Порядок заказа услуги: от заявки на сервисе до заказ-наряда https://monsterscars.ru/info/kak-proishodit-zakaz-avto-iz-germanii-pod-klyuch.html
Для производств, сервиса и логистики предлагаем доставку спецтехники из Китая или лизинг на выгодных условиях https://monsterscars.ru/info/kitai
Мы еще проверяем автомобиль на расчеты по авариям в страховой https://monsterscars.ru/info/japonija Зачем это нужно: некоторые продавцы специально бьют свою машину, а затем оформляют страховой случай, чтобы выбить деньги на ремонт https://monsterscars.ru/info/kak-zakazat-avto-iz-kitaja.html После чего ремонтируют машину в своем гараже, устанавливая дешевые запчасти https://monsterscars.ru/info/kak-proishodit-zakaz-avto-iz-germanii-pod-klyuch.html И на одно транспортное средство бывает до 25 возмещений со страховой компании https://monsterscars.ru/top/evropa Все это тщательно проверяется, и таких машин в нашем каталоге нет https://monsterscars.ru/info
medicdpo from ru
(LindseyBig, 29. 11. 2024 20:11)Вы можете купить справки в Москве в нашей клинике https://medic-dpo.ru/.
medicdpo from ru
(LindseyBig, 29. 11. 2024 15:48)Вы можете купить справки в Москве в нашей клинике https://medic-dpo.ru/.
medicdpo from ru
(LindseyBig, 29. 11. 2024 12:29)Вы можете купить справки в Москве в нашей клинике https://medic-dpo.ru/.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44
munclinic is ru
(Andreapup, 1. 12. 2024 16:45)