Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1

Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
https://vminske.by/fashion/regulirovka-okon-pvh-vazhnost-i-osnovnye-aspekty/
Get Effective Direct Mail and Telemarketing Lists for High ROI
(TommySer, 28. 1. 2025 1:59)
For over 13 years, MailBanger.com has been a reliable source in direct mail solutions. Our platform offers millions of verified leads to maximize ROI. Whether you’re targeting local customers, our accurately segmented lists are designed to deliver success. Start growing with us today at MailBanger.com!
Trusted by businesses for 13+ years, MailBanger.com has delivered results through accurate direct mail contacts. With unmatched reach across industries, we make it easy to supercharge your marketing efforts. Join the thousands who trust MailBanger.com today!
Why choose MailBanger.com? With 13 years of experience, we provide premium lists for email, telemarketing, and direct mail marketing. Our targeted lists are built to get results fast. Let us help you succeed—visit MailBanger.com today!
At MailBanger.com, you’re choosing a leader in marketing lists. We offer the tools you need to achieve your goals. From direct mail contacts, our affordable solutions deliver results. Download your lists today at MailBanger.com.
Где найти кракен марк
(Danielgen, 27. 1. 2025 7:34)https://forum.xtreme-rp.ru/threads/%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%9A%D0%95%D0%9D-2025-%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B5-%D1%81%D1%81%D1%8B%D0%BB%D0%BA%D0%B8-%D0%B8-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D1%8B-%D0%BE%D0%B1%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B0-%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%BA.677/
virualBoype dasdyNUG
(Harrylinny, 26. 1. 2025 21:08)
https://virtual-local-numbers.com/countries/65-australia.html
virualBoype dasdyNUG
(Harrylinny, 26. 1. 2025 10:03)
https://virtual-local-numbers.com/countries/21-mexico.html
Япония Автомобили
(HenryLumma, 25. 1. 2025 5:40)
Гарантия состояния автомобиля https://monsterscars.ru/info/kak-vyrastet-util-sbor-s-01-oktjabrja-2024-goda-i-kogo-eto-kosnetsja.html
Покупка авто онлайн https://monsterscars.ru/info/kak-proishodit-zakaz-avto-iz-germanii-pod-klyuch.html
Обзор Geely Manjaro https://monsterscars.ru/top/oae
Обзор комплектаций и фото интересных авто https://monsterscars.ru/info/kak-vybrat-avto-na-saite-enkar.html
Заказать автомобиль с Японских аукционов https://monsterscars.ru/top/oae
Мы довольно быстро нашли подходящую машину в Москве — Tank 300 https://monsterscars.ru/info/ssha Подготовили предложение, согласовали с клиентом и начали готовить договор https://monsterscars.ru/top
Мозаика Мраморная Панно
(Donaldbix, 25. 1. 2025 5:39)
Глянцевая Лаппатированная Полированная https://mosaicalight.ru/contacts
Изготовим панно под ваш размер или по любой вашей картинке !
Глянцевая Матовая https://mosaicalight.ru/examples_in_interiors
SDVK – керамическая плитка https://mosaicalight.ru/solutions_for_hammams_and_swimming_pools
Изготовление панно из мозаики начинается с выбора и оцифровки изображения, после чего создается схема будущей картины при помощи компьютерных программ https://mosaicalight.ru/contacts
Тщательно прорабатывается цветовое решение и подбор элементов мозаики нужного размера https://mosaicalight.ru/marble_mosaic_panels
Обычно панно мозаикой выкладывают из чипов правильной формы (квадраты, ромбы) или из осколков, полученных путем дробления, резки монолита https://mosaicalight.ru/icons_for_the_church
Мелкие кусочки используются для того, чтобы точнее передать тонкие, нежные детали, элегантные, плавные переходы цвета, позволяющие добиться визуальной целостности мозаичного изображения https://mosaicalight.ru/stretch-marks
© 2009—2024 г https://mosaicalight.ru/contacts
Все права защищены https://mosaicalight.ru/contacts
Как зайти на кракен мk
(Danielgen, 24. 1. 2025 15:45)https://valora-rp.ru/index.php?threads/kraken-%D0%A0%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B5-%D1%81%D1%81%D1%8B%D0%BB%D0%BA%D0%B8-2024-%D0%B8-%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B5-%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B0-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B2%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B0.830/
Вытяжного Оборудования
(GerardLanty, 24. 1. 2025 1:17)
Окрасочные камеры https://vantire.ru/podemnoe-oborudovanie/domkraty/domkraty-pnevmogidravlicheskie/domkrat-pnevmogidravlicheskij-gp-25t-25-1-h-6368-.html
Компрессорное оборудование https://vantire.ru/index.php?route=product/product/product_print&pid=9822
Автомобильные компрессоры Безмасляные поршневые компрессоры Винтовые воздушные компрессоры https://vantire.ru/pnevmoinstrument/pnevmodreli/drel-promyshlennaya-pistoletnogo-tipa-s-patronom-s-klyuchom-jacobs-chicago-pneumatic-cp1014p45.html
Оборудование для кузовного ремонта https://vantire.ru/index.php?route=product/product/product_print&pid=14559
Комплект центровочный для 4х4, вал 40 мм, для CB1980 https://vantire.ru/instrument/instrument-obschego-naznacheniya/707-saemniki/
Диагностические сканеры Видеоэндоскопы Диагностика электрооборудования и АКБ Регулировка фар Малая диагностика, тестеры давления, манометры Люфт-детекторы для диагностики https://vantire.ru/instrument/klyuchi/klyuchi-shestigrannye/klyuch-spline-g-obraznyj-m16-jtc.html
Дизайн Макета
(RussellCoump, 23. 1. 2025 23:06)
Книги https://print-design24.ru/birki
В нашей типографии недорого стоит услуга доставки в Москве https://print-design24.ru/mieniu
Заказать изготовление полиграфии могут не только жители столицы и Подмосковье, но и регионы https://print-design24.ru/laminirovaniie
На все виды работ у нас действуют приемлемые цены https://print-design24.ru/tablichki
Даже большие тиражи рекламной полиграфии обходятся недорого https://print-design24.ru/birki
Категории https://print-design24.ru/piechat_foto
Получить подробную информацию, сделать заказ можно в нашем офисе в Москве или по телефону, указанному на сайте https://print-design24.ru/
И можете быть уверены — Ваш заказ будет выполнен с особой ответственностью https://print-design24.ru/otkrytki
ТИПОГРАФИЯ ОФСЕТ МОСКВА — ОПЕРАТИВНАЯ ТИПОГРАФИЯ https://print-design24.ru/kopirovaniiepiechat_dokumientov
разработка логотипа и дизайна нашими специалистами, верстка будущего изделия; офсетная, цифровая и широкоформатная печать; постпечатная обработка изделий: биговка, вырубка, тиснение, резка и многое другое; создание сайтов https://print-design24.ru/catalogi-i-broshuri
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44
regulirovka okon pvh 2025
(CharlesvEx, 29. 1. 2025 16:09)